Toen ons mannetje 7 maanden was, zijn wij voor het eerst met z’n drieën op vakantie geweest. We hadden al wel eerder een hotelletje gepakt in Nederland, maar echt vliegen met een baby is toch zeker wel anders. Wij vlogen naar Fuerteventura, een van de Canarische Eilanden. Vanaf Schiphol hadden we een directe vlucht naar bestemming. De vluchtduur was bijna 5 uur. In principe klinkt 5 uur niet mega lang, maar alles bij elkaar zorgde ervoor dat wij een gehele dag onderweg waren.

Ik had ervoor gekozen om overdag te vliegen, zodat de kleine in de nacht gewoon zijn nachtdutje (van 9 a 10 uur) aan een stuk door kon doen en ik hem niet wakker hoefde te maken bij het in en uit stappen. Want jeetje, je blijft in de weer! Om 08:00 uur vertrokken wij vanuit huis in een overvolle auto. Na een uur te hebben gereden, kwamen we om 09:00 uur aan op Schiphol. We parkeerden de auto en werden met een busje naar de terminal gebracht. Eenmaal aangekomen op de terminal, konden we de grote koffer afgeven. De rest mocht met ons mee, dus ook de buggy, yes! Super fijn, want dat scheelt weer tillen. Om 11:00 uur vertrok ons vliegtuig vanaf Schiphol. Dit was ideaal, want we hoefden James niet wakker te maken s ochtends (wordt altijd tussen 6 en 7 wakker) en daardoor was hij lekker uitgerust. Het vliegen ging prima. Hij heeft een uur geslapen en de rest van de tijd hebben we hem goed kunnen vermaken met speelgoed, knuffels, eten en een filmpje.

Eenmaal geland in Fuerteventura was het 16.00 uur. En dan is het wachten op de koffer… de buggy… lopen naar de bus…etc. etc. je kent het wel. We waren zo een uur verder. Het was hierna nog een rit van 1,5 uur met de bus naar ons resort hotel R2 Pajara Beach. Ik denk dat we rond 19.30 uur pas echt bij de balie van het hotel stonden om in te checken. En dan te bedenken dat je om 08:00 uur s ochtends al in de auto zat en begon aan je reis…

De vakantie was echter ge-wel-dig! We hadden een Ocean view appartement met een woonkamer, aparte slaapkamer, een gigantische badkamer met jacuzzi, een verschoningshoekje voor James en een gigantisch terras. Niet slecht thuiskomen dus. Ook het resort was prachtig, de mensen waren super vriendelijk, het eten was goed, het weer was top en het was helemaal goed geregeld, vooral ook voor kleintjes!

Hieronder een aantal punten om rekening mee te houden bij het organiseren van je vakantie met een baby:

Bestemming

Kies je bestemming uit op basis van hygiëne, veiligheid, klimaat en voorzieningen. Speur goed rond het internet en doe zoveel mogelijk informatie op over het land waar jij naartoe wilt, maar ook het hotel. Het is fijn als je babyvriendelijke accommodatie hebt. Er wordt dan extra rekening gehouden met baby’s. Denk simpelweg aan babystoelen en magnetrons voor het verwarmen van het flesje of eten van je baby, tot aan een dokter die standaard aanwezig is op locatie en babyzwemmen als activiteit. Super leuk! Let wel op: ‘kindvriendelijk’ is niet hetzelfde als ‘babyvriendelijk’. Een wildwaterbaan en jeugddisco is leuk voor een 12 jarige, maar als je met een baby bent heb je duidelijk andere behoeftes.

Orde in je koffer

Begin op tijd met inpakken. Niets is fijner dan een geordende koffer. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je al het vloeibare apart in één tas hebt zitten. Dit moet je namelijk afgeven bij de controle en niets is vervelender dan op dat moment alle koffers/tassen open te moeten maken. Vergeet dus ook niet de (fruit) hapjes en flesjes. Ook al heb je deze voor een hele week ingeslagen, houd dit bij je als handbagage. Als je met een baby reist mag je namelijk meer vloeistoffen in je handbagage meenemen. Check voor de exacte hoeveelheden de website van jou luchtvaartmaatschappij.

Buggy

Neem een buggy mee! Als je al een buggy hebt, is dit helemaal top. Wij zelf hadden alleen een kinderwagen die uit 2 onderdelen bestond. Naast het feit dat het best een gedoe is om dit in-en uit elkaar te halen, zou de kinderwagen ook te groot zijn om mee te mogen in het vliegtuig (je mag je wagen wel laten inchecken als bagage tegen extra kosten, maar dan moesten we James al vanaf het inchecken dragen) én daarnaast wilden we het risico niet lopen dat deze beschadigd zou worden. Daarom raad ik het echt aan om een buggy aan te schaffen. Let bij het aanschaffen van een buggy op de ligstand, zonnescherm en bergruimte en of het betreffende model makkelijk opvouwbaar is.

Babyfoon

Als je voor de kleine een aparte kamer hebt op vakantie, neem dan zeker een babyfoon mee. Zo kan je ongestoord geluid maken als je kleine een dutje ligt te doen en hem of haar toch in de gaten houden. Maar ook als je geen extra kamer hebt maar bijvoorbeeld wel een balkon, en je wilt daar de avond doorbrengen met een wijntje en some good talks, is het ook super fijn om een babyfoon te hebben. Dan hoef je niet steeds naar binnen te gaan om de check te doen of alles nog goed gaat.

Wasmachine

Als je voor een langere vakantie gaat en je wilt niet teveel kleding meenemen, check dan of er een wasmachine is (of wasserette). Dit scheelt je een hoop meezeulen.

En als laatste..

Zelf was ik enorm aan het stressen of ik niet iets ging vergeten voor de kleine. Maar ik ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dat echt onnodig is. Want in elk land zijn er baby’s! Als je dat in je achterhoofd houdt, weet je ook dat mocht je iets vergeten zijn, het bijna altijd wel op vakantie te verkrijgen is.

Over ons

Black Ladies Talk is opgericht in 2015 door Anitia Abaisa en telt inmiddels meer dan 32.000 leden. Dagelijks komen daar nieuwe leden bij. Kennisdeling en tools aanreiken om het leven makkelijker en mooier te maken dat is het idee achter Black Ladies Talk.
Na 3 jaar is het tijd om een stap vooruit te maken en een hoger doel na te streven.

WAT DOEN WE

Online safe space bieden waar de dames met elkaar in gesprek kunnen gaan. Offline trainingen, workshops, dinners, en coaching aanbieden.

WAAROM?

We willen kansen creëren en bruggen bouwen voor vrouwen van Afrikaanse Diaspora met een bi-culturele achtergrond.

HOE?

Verbinding creëren met van online en offline interventies, acties en leermomenten.

Dit doen we door online en offline activiteiten zoals bijeenkomsten, webinars en netwerkevents waarbij we platformen creëren en kennis delen.